צור קשר

הירשמו לקבלת
עדכונים והטבות

אמא אני רעב...

הילד סיים ארוחת צהריים לפני עשרים דקות וכבר מודיע לך שהוא רעב? מה עושים עם ילדים שרוצים לנשנש כל היום? בכתבה זו תלמדו מדוע חשוב לחדד את המודעות לתחושת הרעב והשובע אצל ילדים בגיל הרך ושיטות לעשות זאת


 

שעת צהריים. הילד חזר מבית הספר או מהגן, אכל ארוחת צהריים... והנה לא עברו עשרים דקות והוא מודיע לך בחגיגיות שהוא רעב. מרבית ההורים לא יכולים לשאת את המחשבה שילדם הרך מסתובב רעב והם נחפזים לתת לו משהו לאכול, כדי שחלילה לא יגווע ברעב.  אך האם ידעתם שכשילד אומר שהוא רעב, לפעמים הוא מתכוון למשהו אחר לגמרי. אז כיצד נדע למה הוא באמת מתכוון כשהוא אומר לנו שהוא רעב?
 
ילדים בגיל הרך אמורים לאכול שלוש ארוחות ביום ובנוסף 2-3 ארוחות חטיף. אך היום בעידן השפע והזמינות של מזונות מהירים ומפתים, הם היו מעדיפים לנשנש חטיפים כל היום. ילדים ש"מנשנשים" כל היום מאבדים את  תחושת רעב והשובע ועלולים לסבול בהמשך הדרך מהשמנת יתר.
 
מומחי אתר kidshealth מסבירים שילדים בגילאי הגן והכיתות הנמוכות מתחילים להשתמש במשפט "אני רעב" כדי לבטא מגוון תחושות כגון שעמום, בדידות, עצב, וכן מכלול רגשות שהם אינם יודעים לבטא במילים. במקרים רבים מדובר באכילה רגשית שבאה להקל על רגש כגון עצב או שעמום. אכילה מיתוך שעמום, למשל, תבסס אצל הילד תבנית אכילה שאינה קשורה לרעב שבמשך הזמן תהפוך  להרגל קבוע ומזיק.  
 
אז אם הילד מתלונן שהוא רעב, אל תמהרו לתת לו אוכל. ראשית נסו להבין אם מדובר ברעב אמיתי. שאלו אותו  שאלות כגון "איך היה היום בגן / בבית הספר?" " האם אתה רוצה שנשחק מעט ביחד?" אם הילד שוכח כהרף עין את הרעב ופונה לדבר או לשחק, תוכלו להיות בטוחים  שהרעב אינו מציק לו ושהוא פשוט מחפש תשומת לב או שהוא מרגיש משועמם. במקרים בהם הילד ממשיך להתלונן על רעב ולבקש לאכול, סביר להניח שהילד אכן רעב.
 
תחושת הרעב והשובע
אנו נולדים עם יכולת לאמוד ולהעריך אם גופנו זקוק למזון, אך בתרבות השפע כשהמזונות זמינים ומפתים אנו לומדים להתעלם מסימני הרעב והשובע, דבר הגורם לאכילה מרובה ולעליה במשקל. חשוב מאד להסביר לילדים מה המשמעות של להיות רעב ומה המשמעות של להיות שבע, כדי שיוכלו לווסת בצורה טובה יותר את כמויות האוכל שהם צורכים.
 
הנה מספר שיטות שיסייעו לחדד את המודעות של ילדי הגיל הרך לתחושת רעב ושובע:
 
1. תשומת ליבם של ילדים מוסחת בקלות לכן יש להקפיד שבזמן הארוחה הם ישבו לשולחן ויתמקדו באכילה ללא צפייה בטלוויזיה או משחק באייפון
2. וותרו על משפטים כגון  "אל תשאיר אוכל בצלחת" - הסבירו לילדים שזה בסדר להפסיק לאכול ברגע שהם מרגישים מלאים. הנחייה זו תעודד את הילדים להקשיב לתחושות הרעב והשובע שלהם ולהתנהל לפיהן.
3. אם הילדים משאירים באופן קבוע כמות אוכל גדולה בצלחת, נסו להגיש להם מנות קטנות יותר בזמן הארוחה.
4. הפנו את תשומת הלב של הילד לעובדה שכשהוא מתחיל להרגיש מלא, הוא מתחיל לאכול לאט יותר. למדו את הילד לוותר על תוספות אם הוא מרגיש מלא. הוו דוגמה אישית לילד ואמרו  "זה ממש טעים אבל אני מפסיק לאכול כי אני מרגיש  מלא".

    הדפסשלח לחבר
    לכתבות נוספות
    אומגה 3 משפר כישורי למידה
    6 כריכים לחזרה בריאה לבית הספר
    עוברים לתזונת חורף
    7 מיתוסים המלווים אותנו בחורף
    5 הסודות הבריאים של החורף
    כך תשמרו על בריאות ילדיכם החורף
    כל מה שרציתם לדעת על החורף והתעטשתם לשאול
    מתכונים מחממים לקטנטנים
    לא עוד ביס בשביל סבתא