צור קשר

הירשמו לקבלת
עדכונים והטבות

סידן הוא עצם העניין

מדוע הסידן חשוב כל כך בתזונת תינוקות וילדים ואיך נדאג שהילדים יקבלו כמות מספקת של סידן לבריאות העצם? כל מה שרציתם לדעת על הסידן ולא העזתם לשאול....

בתחילת שנות ה- 60 הופיע בעיתון "דבר לילדים" גיבור קומיקס העונה לשם "יואב בן חלב", דמות מאוירת של ילד בן עשר, צבר חזק ובריא ששאב את כוחו משתיית שתי כוסות  חלב לפני כל משימה מאומצת. כפי שבוודאי תנחשו "הרפתקאות יואב בן חלב" היתה פרסומת עקיפה לקידום שתיית חלב בקרב ילדים ונוער שמומנה ע"י המועצה לשיווק החלב בישראל.
 
כבר בתקופה ההיא ידעו שסידן הוא אחד ממרכיבי המזון חיוניים לילדים וששילוב של צריכת  סידן, ויטמין D ועיסוק בפעילות  גופנית בתקופת הילדות, מבטיחים התפתחות עצמות בריאות וחזקות. אך עם כל הרצון הטוב גם היום, מסיבות שונות, ילדים רבים בגילאי 9-18 אינם צורכים את הכמות היומית המומלצת.
 
חשיבותו של הסידן
הסידן הוא מינרל חשוב וחיוני לחיי האדם. במהלך הילדות ובגיל ההתבגרות גופינו זקוק לסידן כדי לבנות עצמות חזקות ובריאות. תהליך בניית העצם מגיע לסיומו בסוף גיל ההתבגרות ומאותה נקודה הסידן בעצמות מתחיל להתדלדל. ילדים בגיל הרך ותינוקות הצורכים כמות קטנה מידי של סידן ושל ויטמין D (המסייע בספיגת הסידן) נמצאים בסיכון גבוה ללקות ברככת, מחלת ילדים מטבולית שבה העצמות אינן מתקשות ונוטות להתעקם, וכמו כן לבעיות בגדילה ולכאבי שרירים. הסידן משחק תפקיד חשוב גם התפתחות השיניים, בכיווץ השרירים, בתפקוד מערכת העצבים, ובוויסות שחרור הורמונים.
 
מה הכמות היומית המומלצת לילדים?
מינון הסידן המומלץ לילדים ע"י IOMי (Institute of Medicine) האמריקאי הוא 700 מיליגרם סידן ליום לגיל שנה עד שלוש שנים;  1000 מיליגרם ליום לגיל 4-8 שנים ו 1300 מיליגרם ליום מגיל 9-18 שנים.
 
היכן נמצא הסידן?
מקורות טובים לסידן הם חלב ומוצריו, ברוקולי, במיה, לחם מחיטה מלאה וכן ירקות עליים ירוקים כגון פטרוזיליה, פרג, אגוזים ושקדים וכן מזונות המועשרים בסידן כגון מיץ תפוזים, ומוצרי סויה.
 
חשוב לדעת
תינוקות עד גיל שנה אינם יכולים לשתות חלב פרה מפני שאינו מכיל את הערכים התזונתיים הדרושים לתינוק מתפתח ולכן יש לתת להם רק חלב אם או פורמולה כמקור עיקרי. לפעוטות בני 1-2 שנים יש לתת שתות חלב מלא על מנת לקבל את השומנים הדרושים להם להתפתחות תקינה של הגוף והמוח.  מעל גיל שנתיים מרבית הילדים יכולים לעבור לחלב דל שומן.
 
הסיבות לחוסר בסידן
ישנן סיבות שונות לחוסר בסידן אצל ילדים וביניהן תזונה שאינה מכילה מקורות סידן באופן קבוע, שתיית משקאות מוגזים על חשבון צריכת חלב, אי סבילות ללקטוז, אלרגיה לחלב ומוצריו, או צמחונות. בגיל ההתבגרות עישון וצריכת משקאות המכילים קפאין ואלכוהול גורמים לאי ספיגת הסידן בגוף.
 
ויטמין D
לוויטמין D תפקיד חשוב בספיגת הסידן בגוף. כדי להבטיח את ספיגת הסידן בעצם ילדים בגילאי 1-18 צריכים לצרוך 600 IU(יחידות בינלאומיות) של ויטמין Dליום. חשוב מאד שהילדים יקבלו את הכמות יומית המומלצת של ויטמין זה המופק בגופינו בזמן החשיפה לשמש.

ואם אנו בספק?
למרות שהמצב האידיאלי הוא שילדינו יקבלו את אספקת הסידן מהתזונה וויטמין D מאור השמש, לפעמים אין הדבר אפשרי. אם אתם חוששים או לא בטוחים שילדיכם מקבל את המינון המספק של סידן וויטמין D התייעצו עם רופא הילדים שלכם לגבי מתן תוסף תזונה.

 

הדפסשלח לחבר
לכתבות נוספות
אומגה 3 משפר כישורי למידה
6 כריכים לחזרה בריאה לבית הספר
עוברים לתזונת חורף
7 מיתוסים המלווים אותנו בחורף
5 הסודות הבריאים של החורף
כך תשמרו על בריאות ילדיכם החורף
כל מה שרציתם לדעת על החורף והתעטשתם לשאול
מתכונים מחממים לקטנטנים
לא עוד ביס בשביל סבתא