צור קשר

הירשמו לקבלת
עדכונים והטבות

השמש מסוכנת? קחו ויטמין D בתוסף

הסכנה שבקרינת השמש, וההמלצות להימנע מחשיפה אליה הפכו את ילדינו למאובזרים היטב בקיץ מפני פגעי השמש, אך גם גרמו ליצירת חסר בגופם בוויטמין D – הוויטמין הנוצר על ידי קרני השמש. המצב החדש הביא ארגוני בריאות להכפיל ל-400 יחב"ל את כמות ויטמין D המומלצת לילדים ביום

 

 

ים, בריכה, טיולים בשמש – זוכרים איך נהגנו לבלות את ימי הקיץ, בלי שום מחשבה מטרידה על קרינה חזקה ומסוכנת, סרטן עור או כל מחלה מפחידה אחרת. לא משנה באיזה גובה עמדה השמש בשמים, אנחנו תמיד עמדנו מתחתיה, סופגים את קרניה, על הטוב והרע שבהם.

 

עם חלוף השנים התגברה הסכנה שבקרינת השמש, ועמה גדלה המודעות לנזקיה. שעות הבילוי בשמש החלו להתקצר, ובעיקר להתחלק – לפני שיא הקרינה ואחרי שיא הקרינה. בגד הים קיבל שרוולים ארוכים, הכובע זכה לתוספת אחורית להגנת העורף, ושמן השיזוף בריח קוקוס הפך למקדם הגנה מספר 50.

 

והילדים? שומרים על לבנבנות בריאה, ויודעים מגיל אפס ש"להיות בשמש חשופים זה מסוכן". ובצדק. הבעיה היא שהורים רבים אינם יודעים שלשמש יש גם יתרונות, וקרניה אפילו חיוניות להתפתחות התקינה של הילד.

 

למעשה, קרני השמש הן הדרך הכמעט-יחידה של הגוף לייצר ויטמין D  שהוא ויטמין חיוני מאוד לגדילה תקינה של הילד, ותפקידו לסייע לספיגת הסידן בגוף. ויטמין זה עוזר לחיזוק העצמות ולחיזוק השיניים וחסר ממנו עלול לגרום לבעיות בריאותיות שונות.

 

 

ההמלצות החדשות: להכפיל את כמות ויטמין D המומלצת לילדים

 

נתונים חדשים חושפים כי ויטמין D חשוב, בדרכים רבות, לבריאות הכללית ולמניעת מחלות, וכדי לבצע את תפקידיו, נדרשת לגוף רמת ויטמין D גבוהה מזו שידוע כי היא יכולה למנוע היחלשות העצמות ורככת.

 

לפי נתונים אחרים, ההמלצות הקיימות, לצריכת 200 יחב"ל (יחידות בינ"ל) של ויטמין D בילדים, אינן שומרות על הרמה הממוצעת בדם עבור ילדים, העומדת על  ng/m 11.

 

כתוצאה מנתונים אלה החליטה לאחרונה האקדמיה האמריקאית לילדים (AAP) לשנות את המלצותיה לצריכה של ויטמין D לכמות גבוהה יותר – של 400 יחב"ל ליום לתינוקות, ילדים ומתבגרים שאינם צורכים פרומולה מועשרת בוויטמין D.

 

 

כיצד נוצר ויטמין D בגוף?

 

ייצור ויטמין D נעשה בעור לאחר חשיפה לקרני השמש (קרני UVB), והוא מושפע מכמה גורמים: אזור קו המשווה, משך השהייה בשמש, עננות, מסת הגוף ושטח הגוף שנחשף. ויטמין D שנוצר בעור אינו פעיל, והוא הופך לפעיל לאחר שני תהליכים מטבוליים המתרחשים בכבד ובכליה.

 

ויטמין D נמצא גם במזון, אך המקורות התזונתיים לו אינם בעלי משמעות רבה: המזונות היחידים שמכילים כמות גדולה של ויטמין D הם שמן דגים, דגים שמנים, כבד, וביצים שעופות שהוזנו בוויטמין D. 

 

 

חוסר בוויטמין D והתפתחות רככת

 

רככת היא מחלת ילדים מטבולית, שבה העצמות אינן מתקשות ונוטות להתעקם, בעיקר בגלל מחסור בוויטמין D, החיוני לספיגת סידן במעי ולמטבוליזם העצם ושקיעת הסידן בתוכה, ולמעשה לצמיחה ולבנייה מחדש של העצם.

 

אי לכך, מחסורים גדולים של ויטמין D עלולים לגרום לרככת. בארצות הברית עדיין מדווחים מקרים של רככת, חרף ההמלצות. (השכיחות הגדולה ביותר של מקרי רככת הם בטווח הגילאים 3- 18 חודשים, ובקרב ילודים בעלי פיגמנטים של עור כהה.)

 

נתונים אלה מדגישים עד כמה מתן תוסף תזונה של ויטמין D נחוץ והכרחי. צריכה של 400 יחב"ל (יחידות בין לאומיות) ויטמין D ביום מטפלת ומונעת רככת. בדוח של איגוד האמריקאי לרפואת ילדים מומלץ להתחיל במתן תוסף זה מיד עם התחלת הנקה.

 

 

ויטמין D בהריון והנקה

 

במרבית הפורמולות (תחליף חלב אם) הנמכרות בארץ קיימת העשרה של 400 יחב"ל ויטמין D או יותר לכל 1,000 מ"ל מוצר מוכן. לפיכך, תינוק הניזון מפורמולה ומקבל את הכמות הנ"ל אינו זקוק לתוסף ויטמין D. אולם תינוקות יונקים או תינוקות הניזונים הן מהנקה והן מתחליף חלב אם, זקוקים לתוסף ויטמין D.

 

סטטוס ויטמין D בקרב נשים הרות ומיניקות משפיע בצורה משמעותית על רמות ויטמין D של תינוקיהן. רמות ויטמין D בעובר הן בעלות השפעות הן לטווח הקצר ולארוך.

 

מחקר שבדק רמות ויטמין D בקרב ילודים, מצא כי תינוקות שנולדו לאמהות עם רמות ויטמין D מעל ng/ml 20 היו בעלי משקל לידה גבוה יותר. מחקר אחר העלה כי ילדים בגיל 9 שאמהותיהן קיבלו תוסף תזונה ויטמין D במהלך ההריון היו בעלי צפיפות עצם גבוהה. לא נמצאה אחידות לגבי כמות ויטמין D שנלקחה בנשים אלו, למרות העובדה שמחקרים הראו כי בממוצע נשים הרות שלא נטלו תוסף ויטמין D סובלות ממחסור בוויטמין.

 

האיגוד הקנדי לרפואת ילדים ממליץ על צריכה יומית של 2,000 יחב"ל ויטמין D לנשים הרות ומיניקות. שני מחקרי פיילוט (מחקרים ניסיוניים), שסיפקו תוספי תזונה של ויטמין D בכמויות גבוהות (6,400 יחב"ל) לנשים הרות ומיניקות, הראו שרמות הוויטמין D בדמם של התינוקות שלהן היו שוות לרמות ויטמין D בדמם של תינוקות הצורכים תוסף תזונה ויטמין D בכמות של 400-300 יחב"ל.

 

השפעת הצריכה של כמות גדולה כזו בקרב נשים של ויטמין D עדיין נחקרת  ולכן עדיין אינה מופיעה כהמלצה.

 

 

חוסר בוויטמין D והתפתחות בעיות בריאותיות שונות

 

הרבה לפני שמחסור בוויטמין D נראה באופן ברור בדם, עלולה צריכה לא נאותה של הוויטמין  להוביל לקשיים בגדילה, אדישות ועייפות, אי שקט ועצבנות ופירכוסים הנובעים מרמות נמוכות של סידן בדם. 

 

עדויות בקרב ילדים מראות כי תוספת של ויטמין D בתינוקות יכולה לפחית סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים).

 

ואילו עדויות חדשות בקרב מבוגרים מראות כי לוויטמין D גם תפקיד במניעת מחלות אוטואימוניות כגון דלקת מפרקים שגרונית, טרשת נפוצה ומספר סוגי סרטן (שד, פרוסטטה, שחלות וסרטן המעי הגס), והקטנת התחלואה בסוכרת סוג 2. 

 

רמות ויטמין D בדם המעידות על מחסור מתמשך בקרב מבוגרים נקבעו לאחרונה על 15-12 ng/ml. רמות של ng/ml 20-15  מעידות על צריכה לא מספקת/נאותה של ויטמין D.

 

חשוב לדעת כי מחסור בוויטמין D אינו מוגבל רק לתינוקות, אלא מופיע לכל אורך מעגל החיים. ולכן, בעיקר בתקופות שבהן תינוקות, ילדים ונערים חווים גדילה מואצת, מומלץ ואף הכרחי להעשיר את תזונתם בתוספי ויטמין D.

 

הדפסשלח לחבר
לכתבות נוספות
אומגה 3 משפר כישורי למידה
6 כריכים לחזרה בריאה לבית הספר
עוברים לתזונת חורף
7 מיתוסים המלווים אותנו בחורף
5 הסודות הבריאים של החורף
כך תשמרו על בריאות ילדיכם החורף
כל מה שרציתם לדעת על החורף והתעטשתם לשאול
מתכונים מחממים לקטנטנים
לא עוד ביס בשביל סבתא