צור קשר

הירשמו לקבלת
עדכונים והטבות

ילד, תאכל את הסלט - הוא מלא בוויטמינים

כמה פעמים שמעת את הוריך מטיפים לך "לאכול את הסלט" ו"לקחת את הוויטמינים"? בטוח שהרבה. אז מהם בכלל הוויטמינים האלה, מה הם עושים בגוף שלנו, איזה  תפקיד הם ממלאים בתהליך הגדילה ולמה כל כך חשוב לקחת אותם?

 

 

כמו רוב הילדים, בטח גם אתה שומע לא פעם את הוריך מטיפים לך על תזונתך. משפטים כמו "אל תשכח לקחת את הוויטמינים שלך" או "תאכל את הסלט שלך – הוא מלא בוויטמינים", מהדהדים לא מעט בין קירות הבית. אז כן, הוריך צודקים. הוויטמינים חשובים וחיוניים מאוד לגדילתך, וחשוב שתקפיד לצרוך אותם.

 

מהם ויטמינים ולמה הם כל כך חשובים?

ויטמינים ומינרלים הם חומרים אורגניים הנמצאים במזון. את מרבית הוויטמינים והמינרלים גופנו אינו יודע לייצר בעצמו, לכן אנו צריכים לקבל אותם מהתזונה.

 

לוויטמינים תפקידים שונים בגוף האדם: חלקם משמשים כהורמונים ונוגדי חמצון ומשתתפים בתהליכים מטבוליים, וחלקם מסייעים בפעולתם של אנזימים מסוימים.

 

קיימים שני סוגים של ויטמינים: ויטמינים המסיסים בשומן וויטמינים המסיסים במים.

 

ויטמינים מסיסים בשומן - ויטמיני A,E ,D ,K  

מהם הוויטמינים מסיסי השומן? כשמם כן הם – אלה ויטמינים הזקוקים לשומן במזון על מנת להתמוסס ולהיספג בגוף. לכן, כדי שייספגו היטב בגופנו, עלינו להקפיד לשלב בתפריט שלנו מזונות ושמנים כגון אבוקדו, חמאת בוטנים טבעית, שמן זית, שקדים ואגוזים. אולם שימו לב - ויטמינים אלו נאגרים ברקמות שומניות כגון כבד וכליות וכאשר הם נצרכים בכמות גדולה מדי מתוספי תזונה, הם עלולים לגרום למצב של רעילות ויטמינים - בעיקר ויטמיני A ו- D. לכן יש להקפיד על מינונים נכונים.

 

ויטמינים מסיסים במים - קבוצת ה- B וויטמין C

בקבוצת ה-B נמנים הוויטמינים B1,B2 ,B3 ,B6 ,B12, חומצה פולית וחומצה פנטוטנית (B5). מהם ויטמינים מסיסי מים? אלה ויטמינים הזקוקים למים על מנת להתמוסס ורובם אינם נאגרים בגופנו אלא מופרשים בשתן.  

 

הוויטמינים

ויטמין A - לוויטמין זה תפקיד חשוב בהתפתחות ראיית הלילה ובגדילה והתפתחות הגוף. הוא מסייע לתקינות הרירית והעור ולעמידות לזיהומים.

 

באילו מזונות קיים ויטמין A? בכבד וחלמון ביצה. כבטא קארוטן (פרו ויטמין A) הוא מופיע בפירות וירקות כתומים וירוקים כהים, כגון בטטה, מנגו, דלעת ותרד.

 

סימני חסר: עיוורון לילה, יובש בעור ובריריות, עיכוב בגדילה.

 

 

ויטמין D - ויטמין המסייע לספיגת הסידן, ולכן עוזר לחיזוק העצמות ולחיזוק השיניים.

 

באילו מזונות קיים ויטמין D? בחלמון ביצה, כבד ודגים.

 

גם חשיפה לשמש באנשים בריאים גורמת לייצור ויטמין D בעור. אולם מחקרים חדשים בתחום מראים כי כמות ויטמין D שאנו מייצרים אינה מספקת למרות שאנו חיים במדינה שטופת שמש.

 

 

ויטמין E - כל אחד זקוק לוויטמין E. ויטמין זה מתחזק אברים רבים בגופנו, בהם העיניים, העור והכבד. הוא מגן על הריאות מפני נזקי זיהום האוויר ומונע נזקי שמש ובכך למעשה שומר על עורנו.

 

באילו מזונות אפשר למצוא ויטמין E? נבט חיטה, חלמון ביצה, אגוזים ושקדים.

 

 

ויטמין K - ויטמין האחראי על יצירת קרישי דם. למשל, הקריש הנוצר כאשר אנו נחתכים, על מנת לעצור את הדימום – נוצר, בין היתר, בזכות פעולתו של ויטמין K.

 

באילו מזונות אפשר למצוא ויטמין K? ירקות ירוקים עליים, כגון ברוקלי, חסה וכרוב, ובאבוקדו.

 

 

קבוצת ויטמיני B - קבוצת ויטמיני B היא קבוצה החשובה מאוד למטבוליזם (חילוף חומרים) של רכיבי התזונה. למשל, ויטמין B1 (תיאמין) חשוב למטבוליזם הפחמימות. חומצה פולית מונעת סוג מסוים של אנמיה, וכן מונעת מומים מולדים בעובר. B12 מונע אנמיה וחשוב לפעולה תקינה של מערכת העצבים שלנו.

 

היכן ניתן למצוא ויטמיני B? בדגנים מלאים כגון חיטה מלאה, שיבולת שועל , מוצרי בשר, מוצרי חלב, ביצים, ירקות ירוקים וקטניות (גרגרי חומוס, פול, אפונה שעועית ועדשים).

 

 

ויטמין C - ויטמין חשוב לרקמות הגוף. ויטמין C מסייע בריפוי פצעים ומשתתף בתהליכים חשובים בגוף. בין היתר הוא מסייע לספיגת מינרלים כגון ברזל וסידן.

 

היכן ניתן למצוא ויטמין C? בפלפל אדום, תותי שדה, קיווי ופירות הדר.

הדפסשלח לחבר
לכתבות נוספות
אומגה 3 משפר כישורי למידה
6 כריכים לחזרה בריאה לבית הספר
עוברים לתזונת חורף
7 מיתוסים המלווים אותנו בחורף
5 הסודות הבריאים של החורף
כך תשמרו על בריאות ילדיכם החורף
כל מה שרציתם לדעת על החורף והתעטשתם לשאול
מתכונים מחממים לקטנטנים
לא עוד ביס בשביל סבתא