צור קשר

הירשמו לקבלת
עדכונים והטבות

מגיל שנתיים ועד 6 - פירמידת המזון לילדים

בגיל שנתיים מתחיל הילד לעבור לתפריט התזונתי המשפחתי. זהו גם הזמן המתאים להתחיל להקפיד על תפריט נכון ובריא ולשמש דוגמה אישית. פירמידת המזון מציגה: כללי אכול ואל תאכל לילד המתפתח

 

 

בריאותם הכללית של ילדינו היא אחד הנושאים הקרובים ביותר ללבנו, ההורים, ולכן חשובה לנו מאוד גם תזונתם, המאפשרת שמירה על בריאות טובה. תזונה תקינה מבטיחה התפתחות פיזיולוגית תקינה של הילד ומימוש הפוטנציאל ההתפתחותי המקסימלי שלו. תזונה תקינה גם מסייעת למנוע בעיות רפואיות דוגמת עודף משקל, התפתחות עצמות חלשות והתפתחות סוכרת מסוג 2.

על מנת לעודד תזונה בריאה ונבונה בקרב ילדים בגילאי שנתיים עד 6 שנים, פיתחה מחלקת החקלאות של ארצות הברית (USDA) פירמידת מזון לילדים. מטרת הפירמידה היא ליצור מדריך תזונה כללי לבחירת מזון לילדים. הדגש העיקרי בפירמידת המזון הוא על חמש קבוצות המזון, שלכל אחת מהן תפקיד חשוב בהשגת בריאות תקינה וטובה. 

 

הפירמידה מורכבת מארבעה שלבים:

השלב הראשון, שהוא גם בסיס הפירמידה, מכיל את קבוצת הלחם  והדגנים, וקבוצה זו צריכה להוות את בסיס התזונה של הילד. השלב הבא נחלק לשתי קבוצות - קבוצת הפירות וקבוצת הירקות. השלב השלישי מכיל את קבוצות תורמות החלבון, שהן קבוצת הבשר והדגים ואת קבוצת החלב, והקבוצה האחרונה היא קבוצת השומן.

מגיל שנתיים אוכל הילד כמו שאר בני הבית

מגיל שנתיים-שלוש חשוב להתחיל להכניס שינוי בתזונת הילד, כך שהיא תדמה לזו של שאר בני המשפחה, ותכלול 3 ארוחות עיקריות ו- 2 ארוחות ביניים ביום.

 

מוצרי חלב: בגיל זה יכול הילד להתחיל לצרוך חלב רזה המכיל 1% או 0% שומן, במקום 3%, ומומלץ להגביל את צריכת מוצרי החלב שלו ל-3 מנות ביום.

 

מיצים ממותקים: כדאי מאוד להגביל את צריכת המיצים הממותקים של הילד לכוס (200 מ"ל) ביום. הגבלה זו מאפשרת חשיפה למגוון רחב יותר של מזונות ויצירת הרגלי אכילה בריאים יותר בהמשך.  

 

סוכרים וג'אנק פוד – מחוץ לתפריט
בגילאים הללו נשענת תזונת הילד בעיקר על המזון שמספקים לו אנחנו ההורים. מצב זה מקנה לנו שליטה כמעט על כל מה שמכניס העולל לפיו. לכן, השתדלו להימנע משימוש בבקבוקים, אל תיתנו לו קינוחים שמכילים כמות גדולה של סוכרים, משקאות מתוקים, משקאות בטעמי פירות, דגני בוקר ממותקים וצי'פס או סוכריות, מכיוון שהם בעלי ערך תזונתי ירוד. ובל נשכח את הפן הבטיחותי של הנושא: אין לתת לילד מזונות שהוא עלול להיחנק מהם - מזונות דוגמת גזר טרי, בוטנים, ענבים שלמים, בשר קשה, פופקורן, מסטיק או סוכריות קשות.

 

כמה כללים לתזונה נכונה

  • עודדו את הילד לאכול מגוון רחב של מזונות
  • אזנו את כמות המזון שהוא צורך באמצעות פעילות גופנית
  • בחרו עבורו תזונה עשירה בדגנים, ירקות ופירות
  • בחרו תזונה דלה בשומן, שומן רווי וכולסטרול
  • ספקו לו תזונה מתונה בכמות הסוכר והמלח
  • הקפידו על תזונה שמספקת כמות נאותה של סידן וברזל שיספקו את דרישות הגוף

דוגמה אישית – הדרך הטובה ביותר להעניק הרגלים נכונים
ילדים נוטים לחקות את סביבתם, ולאמץ את דרכי ההתנהגות של הקרובים להם. נצלו תכונה זו כדי להקנות להם הרגלי אכילה נכונים ועודדו צריכת מזון נבונה על ידי כך שתשמשו דוגמה טובה. הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית קבועה צריכים להיות חלק משגרת החיים של המשפחה, אם כל אחד מבני הבית יקפיד על כללים אלו, יהיה לילד קל יותר לאמץ אותם.

כאשר אתם קונים מוצרי מזון, השתדלו לקנות מזון דל קלוריות ודל שומן, חטיפים וקינוחים דלי שומן. קנו חלב דל שומן, והימנעו מקניית חטיפים וקינוחים עשירי קלוריות כגון חטיפי צ'יפס, משקאות מתוקים וגלידה רגילה.

מה מוגדר כמנה?
על מנת להבטיח תזונה טובה לילדיכם, כדי שיגדלו בצורה בריאה, עליהם לאכול מגוון רחב של מזונות. פחות חשובה כמות המזון. זכרו כי תיאבון הילד יכול לרדת וכי הוא יכול להפוך לבררן במהלך השנים הקרובות, עם ההאטה בקצב הצמיחה שלו.

 

כל עוד הילד עולה במשקל ורמת הפעילות שלו נורמלית, אתם יכולים להסיר דאגה מלבכם. המשיכו להציע לו מגוון רחב של מזונות – אם אתם מוצאים שהוא אוכל פחות, אתם יכולים להקטין את גודל המנה שלו.

 

קבוצת הדגנים - מנה כוללת 1 פרוסת לחם, 2 פרוסות לחם קל, ½ כוס אורז או פסטה מבושלת, 30 גרם דגני בוקר. ילדך צריך לאכול 6 מנות בכל יום מקבוצה זו.

 

קבוצת הירקות - מנה כוללת ½ כוס של ירק טרי או קצוץ או 1 כוס של ירק עליי (חסה או עליים ירוקים) ילדך צריך לאכול 3 מנות מקבוצה זו.

 

קבוצת הפירות - מנה כוללת 1 יחידה של פרי שלם (תפוח, אגס), 1 כוס קוביות מלון או אבטיח או3/4  כוס מיץ סחוט או  ½ כוס מיץ קנוי או ¼ כוס פרי מיובש. ילדך צריך לאכול 2 מנות מקבוצה זו.

 

קבוצת החלב - מנה כוללת 1 כוס חלב או יוגורט 100 גרם גבינה 5% , פרוסת גבינה צהובה 24%. ילדך צריך לאכול מקבוצה זו 2-3  מנות ביום.

 

קבוצת הבשר - מנה כוללת 90-60 גרם בשר רזה מבושר או עוף או דג, ½ כוס קטניות מבושלות. ביצה מהווה תחליף ל- 30 גרם בשר. ילדך צריך לאכול 2 מנות ביום מקבוצה זו.

 

שומנים, שמנים וממתקים
לא יותר מ-30% מהקלוריות בתזונה צריכים להגיע משומן. בדיאטה של  1,600 קלוריות, כ- 480 קלוריות יגיעו משומן. בגיל שלפני בית הספר יש לצרוך הרבה פחות.

 

סוג השומן חשוב לא פחות. שומן רווי שנמצא במזונות כגון בשר שמן, מוצרי חלב שמנים, שמן קוקוס, מעלה את רמת הכולסטרול בדם יותר מאשר שומן חד בלתי רווי אשר נמצא במזונות כגון זיתים, שמן זית, בוטנים, חמאת בוטנים טבעית ושמן קנולה. הגבילו שומן רווי ללא יותר מ- 7% מהתזונה.  

 

סוכרים מספקים כמות גדולה של קלוריות עם ערך תזונתי ירוד. בקבוצה זו נמנים סוכר לבן, סוכר חום, סירופ תירס, דבש ומולסה, ומזונות כגון סוכריות, משקאות קלים וריבות וג'לי.

 

טיפים לכל המשפחה

  • אכלו בשר רזה ומוצרי חלב דלי שומן
  • בחרו מוצרים המכילים שומן חד בלתי רווי
  • קראו את תוויות המזון לבדיקת סוג וכמות השומן במזון
  • הגבילו מזונות המכילים כמות גדולה של שומן רווי
  • הגבילו מזונות המכילים כמות גדולה של סוכרים והימנעו מהוספת סוכר למזונותיכם

 

* בחסות "אלטמן רוקחות טבעית"

הדפסשלח לחבר
לכתבות נוספות
אומגה 3 משפר כישורי למידה
6 כריכים לחזרה בריאה לבית הספר
עוברים לתזונת חורף
7 מיתוסים המלווים אותנו בחורף
5 הסודות הבריאים של החורף
כך תשמרו על בריאות ילדיכם החורף
כל מה שרציתם לדעת על החורף והתעטשתם לשאול
מתכונים מחממים לקטנטנים
לא עוד ביס בשביל סבתא